štvrtok 29. mája 2014

Písané slovo, tichá múza . . . v dobrom aj v zlom


Žijeme vo svete plnom módy, kozmetiky a novodobých technologických vymožeností a sociálnych sietí. A zabúdame na vec, ktorá sa po niekoľko sto a sto a sto ... rokoch nezmenila. Kniha je raj. Kniha je vaša krajina, ktorú si môžete tvoriť k obrazu svojmu. Kniha otvára bránu do vašej hlavy kde sa ukrýva to vaše šibalské ja a ukáže vám samotným vašu nekonečne dokonalú fantáziu. Ja osobne knihy milujem. Preto mi je ľúto, že v poslednom roku som od knižiek upustila a nechala som sa uniesť svetom 21.storočia. Svetom kde knihy sa menia na monitor, a kde ľudský dotyk sa mení na "lajk". Preto to chcem zmeniť a vrátiť sa ku starým dobrým časom, kde vám kniha nebude oznamovať, že sa vám vybíja batéria! ...a tým vrátiť sa k starým časom myslím doslovne. Chcem vám totiž predstaviť knihy, ktoré sú moje sväté grály. Zažili ste ten pocit po prečítaní knihy, ktorá vás uchvátila že ste sa do nej zamilovali a do konca bude mať svoje miesto vo vašej knižnici? . . .tak nasledujúce knihy, vo mne vyvolávajú práve tieto pocity.




. . . predtým než sa pustíme do samotných recenzií, musíme si uvedomiť, že nemáme všetci rovnaký štýl a to sa týka aj kníh. Niekto má rád životopisy, niekto detektívky, iný ľudia preferujú svetovú beletriu a je skupina ľudí (ku ktorým sa radím aj ja) ktorí majú radi fantasy, sci-fi. Samozrejme čítam aj iné knihy, ale tieto kategórie sú moje naj. Takže pokiaľ sa niečo páči mne, neznamená že to bude to pravé orechové aj pre vás. Ale budem dúfať, že pomôžem aspoň jednému z vás výberom dobrej knihy. . . . takže uvarte si kávičku, čajík alebo horúcu čokoládu a pustíme sa na to . . .




1. Kodži Suzuki: Trilógia (kruh, špirála, smyčka)

Trilógia, ktorá ma neskutočne uchvátila. Samozrejme vďaka filmovej adaptácií si predstavíme slávne filmy. Ale môžem sa vám zaručiť že knihy s filmom nemajú absolútne nič spoločné. Maximálne až na kazetu, ale to je asi tak jediné. Kniha sa odoberá úplne iným smerom, ktorý vás pohltí. Pri dočítaní prvého dielu som si nedokázala predstaviť, čo ma čaká v druhom a už vôbec som si nevedela predstaviť čo by ešte mohol ten šialený Suzuki vymyslieť v treťom dieli.
II. : ...v druhom diely pokračovania kruhu, hrozba vraždiacej videokazety už nevisí iba nad tými, ktorí si ju zhliadli.
III. : ...tretí diel ktorý podstate započne kruhom a pokračuje špirálou, sa Suzukiho príbeh o temnej a krutej pomste Sadako Jamamurovej prehupne umelo vytvoreným svetom, načrtne budúcnosť totálnej skazy života v ňom aj v skutočnosti . . . ponúkne však aj možnosť raz a navždy zachrániť ľudstvo.
...viac ani nechcem prezradiť, pretože by ste prišli o ten pravý tajomný a šokujúci zažitok. Takže pokiaľ máte radi mysteriózne hororové knižky, tak toto vám sadne.!
Knižky môžete zakúpiť TU: špirála, smyčka.




2. Christopher Moore: Špinavá práce

Fantasy plné čierneho humoru o zakríknutom obchodníčkovi menom Charlie Asher, ktorý sa cez pavučinu osudu stane poslom smrti. Krátko potom, než jeho manželka umrie pri pôrode, uvidí Charlie vedľa postele neznámeho muža, ktorého nikto iný nevidí. Skoro na to Charlie začne dostávať podivuhodné odkazy s neznámymi číslami a menami a ľudia v jeho blízkosti začnú až veľmi podozrivo často umierať... a viac vám už neprezradím! Som krutá, čo? :) 
. . . na tejto knihe ma fascinuje aj fakt, že na každej strane sa niečo deje. V živote som to už nezažila pri žiadnej inej knihe. Je to úžasný úlet od reálneho sveta. Ocitnete sa vo svete morbídneho humoru, tajomných úmrtí, veľkých čiernych psov a "nevinných detí". A to všetko je napísané spôsobom, že sa týmto veciam budete smiať. Šialené, ja viem. Ale práve toto robí knižku strašidelne krásne unikátnou. 
. . . nebojte sa tej knihy, nie je to horor ale čistokrvný čierny humor, ktorý popravde nikdy neomrzí. A stavím sa s vami, že sa aspoň raz pristihnene pri tom, že sa smejete. No budme úprimný, stači sa pozrieť iba na ten rozkošný prebal knihy a máte jasno, že to nebude "zdravé čítanie" na dobrú noc! :)
Knižku môžete zakúpiť TU.




3. Garth Stein: Umění závodiť v dešti


Kniha je príbeh prerozprávaný psom z veľkým srdcom a neskutočnou túžbou stať sa človekom. Jeho veľké srdce je plné lásky, múdrosti, pochopenia, filozofie a nám toľko chýbajúcej ľudskosti. Podelí sa s vami o svoj príbeh a príbeh rodiny, chvíľkového šťastia a tragédie. Ukáže vám jeho druhú túžbu a to závody automobilov. Preto vás ani neprekvapí, že tento psík sa vola Enzo. :) ...Vysvetlí vám že vášeň existuje v duši so studeným šňupáčkom.

. . . toto je jediná kniha, ktorá ma rozplakala a zatiaľ sa to žiadnej inej nepodarilo. A myslím, že v tomto smere to už nič neprekoná. Krásne napísané že chvíľkou budete mať pocit, že čítate životopis. Začnete tomu veriť a pohltí vás to.
. . . neviem čo viac dodať k tejto knihe, snáď len toľko že to vo vás prebudí city a možno ako aj ja si trošku poplačete. A nezabudnite si prečítať zadnú stranu prebalu. Ten text mi uviazol v srdci a ostane tam naveky!!

Zakúpiť môžete slovenskú verziu alebo českú verziu.





4. Irvine Welsh: Acid House


Tak a teraz z iného súdka vytiahneme knihu. Acid House je zbierka 12tich dosť bizarných poviedok zo života spoločenskej spodiny. Kniha je desivá, plná vulgarizmov, siláckych výrokov, slangových obratov, zlomenín a mutantov. Takže diagnóza tejto knihy môže byť rôzna, ale rozhodne nie: nudná alebo fádna. Humor je cynický, čierny, brutálny. Ale ako inak popísať skutočný život, ktorý je v podstate dosť krutý sám o sebe. Ale ako je varovanie aj pri filme, aj kniha určite nie je pre slabé povahy. Je to naozaj šokujúca kniha.

Keď som ju dočítala . . . . . . . . . sedela som . . . . . pozerala pred seba . . . . . z hlboka som sa nadýchla, aby som dokázala predýchať, čo som to ja vôbec čítala. Či som vôbec normálna :)
Takže ak sa cítite na extrémnu zmenu a chcete zistiť vašu "hranicu únosnosti" . . . tak rýchlo do nej! V tomto prípade vás určite nesklame.
A ešte jedno varovanie, toto nie je kniha určená ako darček. Teda pokiaľ dotyčný neholduje takejto literatúre. A rozhodne to nieje knižka ku kávičke. Ale rozhodne jej dajte šancu. Pretože to stojí za ten čas.
Knižku môžete zakúpiť TU.




5. Stephen King: Nezbytné věci

...do malého mestečka Castle Rock si otvorí neznámy sympatický cudzinec obchod s podivným názvom "nezbytné věci". Každý tu objaví vec, po ktorej tak veľmi túži, že bez nej už existencia nie je možná. Dostane ju za smiešne nízku cenu. Ale neplatí sa iba peniazmi. Zákazník, ktorý vytúženú vec získa, musí zároveň obchodníkovi sľúbiť, že urobí nejaký drobný žartík inému obyvateľovi mestečka. Tak s plynúcim časom vzrastá hladina vášní a nenávisti a potom stačí iba malý impulz aby bol uvedený do chodu mechanizmus vzájomného vybavovania účtov.
Skvelá kniha, výborný spád deja a naozaj má schopnosť vtiahnuť vás do deja. Ja sa priznám, že toto je jediná kniha od S.K. ktorú som zatiaľ za svoj život prečítala. Nieje to preto, že by ma knihy od tohto spisovateľa nelákali. Ide o to, že ja si nepozriem film pokiaľ si neprečítam knihu a pokiaľ som (bohužiaľ) videla film ako prvý, tak potom ma už knižka neláka. A to je u kníh od S.K. dosť veľký problém, pretože vo filmovom priemysle sú knihy od neho veľmi obľúbené, ako námet na film. Nemám to jednoducho rada. Zablokuje to vašu fantáziu, stále vás to bude v predstavách ťahať k záberom z filmu. A to mne strašne vadí. Toto je jedna z mála kníh, ktoré niesu vo filmovom prevedení (teda aspoň o tom neviem). Takže pokiaľ patríte do tej kategórie ľudí ako ja, rýchlo rýchlo prečítať, kým nejakého režiséra nenapadne že chce zarobiť.
Možné zakúpiť verziu 1 alebo verziu 2.



...aká knižka je vaša najobľúbenejšia? Podelte sa s nami o vaše čitatelské skúsenosti. :)

...zatiaľ vám prajem krásný čas strávený do ďalšieho príspevku.

...mám vas rada a budte krásny.

Alexis "devgel" Regi



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára